skip to Main Content

Tot nu toe hebben we het gehad over breuken met getallen en breuken met letters. De letterbreuken hadden tot nu toe een basisvorm waar slechts teller en noemer uit één deel bestonden. In de komende video’s gaan we laten zien dat letterbreuken ook meerdere termen in noemer en teller kunnen hebben en gaan we laten zien hoe je hier mee kunt rekenen en hoe je deze breuken met letters kunt herleiden.

We raden je aan om eerst de eerste vier herhalingsvideo’s te bekijken om weer je voorkennis over breuken met letters op te frissen. Hierin komen het vereenvoudigen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen van breuken met letters aan bod. In de vier uitlegvideo’s komen wederom het vereenvoudigen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen van breuken met letters aan bod, maar nu dus met meerdere termen in teller en noemer. Handige voorkennis hiervoor is het ontbinden in factoren doormiddel van buitenhaakjes halen en product-som methode en de merkwaardige producten. Ook het uitwerken van enkele haakjes en dubbele haakjes is van belang.

Voorkennis: factoren buiten haakjes halen, product-som methode, enkele haakjes uitwerken, merkwaardige producten, letterbreuken, getalbreuken

  • Herhaling 1: Basis letterbreuken vereenvoudigen
  • Herhaling 2: Basis letterbreuken optellen & aftrekken
  • Herhaling 3: Basis letterbreuken vermenigvuldigen
  • Herhaling 4: Basis letterbreuken delen
  • Uitleg 1: Vereenvoudigen van letterbreuken met meerdere termen
  • Uitleg 2: Optellen & aftrekken van letterbreuken met meerdere termen
  • Uitleg 3: Vermenigvuldigen van letterbreuken met meerdere termen
  • Uitleg 4: Delen van letterbreuken met meerdere termen
[tabswrap] [tabhead id=”1″ class=””] Herhaling 1 [/tabhead] [tabhead id=”2″ class=””] 2 [/tabhead] [tabhead id=”3″ class=””] 3 [/tabhead] [tabhead id=”4″ class=””] 4 [/tabhead] [tabhead id=”5″ class=””] Uitleg 1 [/tabhead] [tabhead id=”6″ class=””] 2 [/tabhead] [tabhead id=”7″ class=””] 3 [/tabhead] [tabhead_last id=”8″ class=””] 4 [/tabhead_last] [tab id=”1″ class=””]  
 [/tab] [tab id=”2″ class=””]
 [/tab] [tab id=”3″ class=””]  
 [/tab] [tab id=”4″ class=””]  
 [/tab] [tab id=”5″ class=””]  
 [/tab] [tab id=”6″ class=””]
[/tab] [tab id=”7″ class=””]
 [/tab] [tab id=”8″ class=””]  
 [/tab] [/tabswrap]

 

Dit bericht heeft 7 reacties

  1. Bij de laatste som van uitleg 1, als je dan de eerste formule zou uitwerken, komt er dan hetzelfde uit als het eindantwoord 1/3 t – 1 ?
    Want dat zou veeeel makkelijker gaan bij een parabool uitrekenen ofzo

  2. DANK U WEL! Dit is nog veel beter dan mijn wiskunde docent die dit in 5 lessen nog niet eens heeft kunnen uitleggen. Dank u wel voor de moeite die u (en wellicht uw collega’s) hebben genomen om dit allemaal uit te leggen en in elkaar te zetten.

    En hierbij heeft u weer een wanhopige scholier het leven iets makkelijker gemaakt. 🙂

    Ik heb ook sterk het gevoel dat ik de komende jaren met behulp van uw filmpjes alleen zal kunnen slagen.

    Nogmaals enorm bedankt!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top