skip to Main Content

Nadat we ons in 9.1 tot en met 9.3 enkel en alleen met statistiek hebben bezig gehouden, gaan we in 9.4 “een begin” maken met combinatoriek, ofwel de kunst van de telproblemen. De reden dat “een begin” tussen aanhalingstekens staat is dat in leerjaar 2 er heel kort al een begin mee gemaakt is in de vorm van het rekenen aan telproblemen met het boomdiagram, het wegendiagram en het rekenen aan competities. Vaak komt men hier in leerjaar 2 alleen niet aan toe, vandaar dat hier alles weer als eerste uitleg is opgenomen. Combinatoriek speelt een grote rol in de kansrekening als het gaat om het berekenen van het aantal mogelijke en gunstige combinaties van een situatie.

In uitlegvideo 1 laten we in deel a zien hoe je telproblemen met het wegendiagram kunt visualiseren en hoe het wegendiagram combinaties laat zien van verschillende handelingen, waarvan het aantal combinaties met behulp van de vermenigvuldigingsregel te berekenen is. In deel b van uitlegvideo 1 wordt een voorbeeldopgave gegeven waarin de vermenigvuldigingsregel wordt toegepast.

In uitlegvideo 2 laten we in deel a zien wat de invloed van herhaling is op een telprobleem. In deel b van uitlegvideo 2 illustreren we de invloed van “met of zonder herhaling” nogmaals aan de hand van een voorbeeld.

Naast de vermenigvuldigingsregel bestaat er in de combinatoriek ook nog de somregel. Namelijk niet in alle gevallen worden handelingen vermenigvuldigd, maar dienen handelingen ook opgeteld te worden. Wanneer je nu precies manieren vermenigvuldigt en wanneer je ze juist optelt wordt in deel a van uitlegvideo 3 uitgelegd. In deel b van uitlegvideo 2 wordt dit nogmaals met behulp van een voorbeeld verduidelijkt.

  • Uitleg 1a: De vermenigvuldigingsregel
  • Uitleg 1b: De vermenigvuldigingsregel – voorbeeldopgave
  • Uitleg 2a: Met en zonder herhaling
  • Uitleg 2b: Met en zonder herhaling – voorbeeldopgave
  • Uitleg 3a: De somregel
  • Uitleg 3b: De somregel – voorbeeldopgave
[tabswrap] [tabhead id=”1″ class=””] Uitleg 1a [/tabhead] [tabhead id=”2″ class=””] 1b [/tabhead] [tabhead id=”3″ class=””] 2a [/tabhead] [tabhead id=”4″ class=””] 2b [/tabhead] [tabhead id=”5″ class=””] 3a [/tabhead] [tabhead_last id=”6″ class=””] 3b [/tabhead_last] [tab id=”1″ class=””]
 [/tab] [tab id=”2″ class=””]
[/tab] [tab id=”3″ class=””]
 [/tab] [tab id=”4″ class=””]
 [/tab] [tab id=”5″ class=””]
[/tab] [tab id=”6″ class=””]
 [/tab] [/tabswrap]

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top